Saturday, November 17, 2012

Sabar.. Bila Budak Kecil Menangis


Kalau dulu sebelum aku ada Eishal aku cukup menyampah kalau dengar budak kecik menanges.. Tambah-tambah yang menanges melalak-lalak takde sebab.. Buat aku rasa nak marah cepat je darah aku naek.. Tak kira la anak buah aku ke, adik-adik sepupu ke, anak jiran ataw baby yang ibu aku mengasuh.. Bila dengar je budak kecik menanges aku rase macam nak sepak-sepak, nak campak je dorang keluar tingkap, nyampah bukan maen, aku naek marah macam dunia nak kiamat, macam orang takda agama.. Astagfirullah.. Tapi serius aku benci dengar budak kecik menanges.. Ibu selalu cakap sabar ada anak nanti along tawu la macam mana perasaan bila dengar baby menanges.. Dorang pown taknak anak dorang menanges macam tue..  Aku selalu jawab kalau anak along menanges macam tu nanti memang along sepak je biar diam.. Tak pown sumbat je mulut dye biar diam.. Macam selalu ibu senyum je bila dengar aku cakap macam tu.. Tapi sekarang bila Allah anugerahkan Eishal dekat aku barula aku faham apa yang ibu cakap dulu.. Bukan senang nak bagi budak kecik berhenti menanges.. Macam-macam sebab rupanya kalau budak kecik menanges bukan setakat lapar, saket dengan lampin basah je.. 1001 sebab rupanya sebab budak kecik menanges dan sampai la dua hari lepas baru la aku tawu salah satu sebab yang laen kenapa budak kecik suke menanges..


Naseb baek Eishal kurang menanges.. Syukur sangat-sangat sebab aku selalu takut aku hilang sabar, cume kadang-kadang je dye menanges melalak-lalak.. Nak perhatian la tu.. Buat masa nie tak pernah lagi aku marah ataw tinggikan suara kat Eishal.. Dan  yang paleng penting sejak ada Eishal nie aku dah banyak belajar apa itu sabar.. Terima kaseh Ya Allah..



0 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails