Tuesday, November 6, 2012

Eishal & Juandis


Sedey sangat-sangat umur 3 hari Eishal dah kena tahan dekat wad sebab kuning dye tinggi sangat.. Masa umur Eishal sehari dye ok je tak kuning pown tapi bile masuk hari ke-2 Eishal da mula kena demam kuning, dekat hidung,dada dan dalam mata dye jadi kuning.. Nurse yang datang melawat bagitawu kalau esok kuning makin teruk aku kena bawak Eishal ke Klinik Kesihatan.. Bile nurse datang hari ke-3 dye bagitawu yang kuning Eishal dah semakin teruk so dye suruh aku cepat-cepat bawak Eishal ke KK petang tu jugak.. So dalam pukul 2 petang aku terus bawak Eishal ke KK Tumpat.. Nurse kat situ ambil sample darah dekat tapak kaki Eishal dan dye bagitawu yang kuning Eishal dah tinggi sangat 342 so nurse tu terus suruh aku bawak Eishal ke Hospital Tumpat sebab takut kalau kuning semakin tinggi Eishal kena tukar darah.. So lepas checkup tu pown aku terus bawak Eishal ke Hospital Tumpat.. Sampai sana dorang bagitawu yang Eishal terpaksa ditahan.. Kelang kabut papa Eishal balik ambil barang-barang Eishal dekat ruma sebab kitaorang pergi KK sehelai sepinggang je, sebab tak sangka pulak yang Eishal kena masuk hospital.. Sedey sangat bile aku tengok Eishal kena letak bawah lampu biru untuk phototherapy.. Tapi untuk kebaikkan dye aku buat rilex je padahal  airmata dah nak meleleh da.. Sekarang baru aku tawu perasaan macam mana ibu aku bile tengok aku saket.. Demam siket pown dye dah risau.. Dah ada anak baru la aku paham. Semalaman aku tak tdow, aku duduk je dekat kerusi sebelah mechine phototherapy berdoa sepanjang malam biar cepat la Eishal sehat, setiap sejam sekali aku bf dye.. Nurse bagitawu yang lagi kerap Eishal poo poo lagi cepat kuning dye hilang.. Malam tu Eishal poo poo dalam 6 kali.. Alhamdullilallah lepas nurse ambil darah Eishal untuk bacaan kuning nurse bagitawu yang kuning dah turun 227 dan kitaorang dibenarkan balik haritu jugak.. Syukur sangat-sangat nurse tu cakap kuning Eishal turun cepat sangat sebab selalunya kuning tinggi macam tu akan ambil masa 2 ke 3 untuk turun bawah 250.. Baru aku tawu betapa cepatnya Allah makbulkan doa seorang ibu.. Happy sangat-sangat aku terus call Mr.B ambil kami.. Nurse pesan untuk bawak Eishal lagi sekali ke KK untuk pastikan bacaan kuning Eishal betul-betul dah turun.. Kat rumah aku minum susu kambing dan makan anggur hitam banyak-banyak sebab Eishal tak boleh makan benda laen selain susu ibu.. So aku yang makan banyak-banyak sebab aku bf Eishal (^_^) Petua nie pown aku tawu sebab ramai mommies kat KIM yang bagitawu yang susu kambing dan anggur hitam boleh hilangkan kuning dan lagi satu mesti bersihkan pusat yang belum tanggal tu betol-betol bersih.. Esoknya aku bawak Eishal ke KK Bunuhan untuk check bacaan kuning dye.. Syukur lagi skali nurse bagitawu yang bacaan kuning Eishal dah turun jadi 146 je dan aku disuruh untuk pergi lagi skali ke KK Bunohan untuk pastikan yang kuning Eishal betul-betul dah turun.. Cukup umur Eishal 10 aku bawak Eishal check bacaan kuning lagi skali.. Kali nie aku happy sangat-sangat sebab aku diberitahu yang kuning Eishal cuma 80 je maknanya dah takde pown.. Terima kaseh Ya Allah.. 

0 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails