Wednesday, November 14, 2012

Eishal & Kembung a.k.a Colic

Kesian baby bear mama, tak lama lepas juandis hari tu Eishal kembung pulak.. Eishal baru 24 haritu.. Mama sedey sangat haritu sebab papa pown balek KLbalik sebab papa dah nak kerja.. Masa mama salin diaper Eishal pagitu , tokma tengok poo poo Eishal hijau-hijau siket tokma cakap perut Eishal saket sebab sarap.. Mama pown tak tawu la sarap tu apa..  Risau jugak.. Tapi tengahari tu masa tengah salin baju Eishal mama rasa perut Eishal keras sangat.. Mama pown saja-saja ketuk-ketuk perut Eishal.. Bunyi kuat sangat so mama pown bagitawu tokma.. Eishal tak menanges tak meragam lansung pown masa perut Eishal kembung tu.. Baek sangat-sangat anak mama nie.. Cume Eishal tak nak tidur je bile tidur pown kejap-kejap terjaga..  Mama nak bawak Eishal g klinik mama takda transport papa pulak takda.. Tokma pown cepat-cepat bagitawu tokabah.. Petang tu sebelum magrib tokabah bawak bomoh balek rumah kite.. Ok mama dah pelik masa tu xkan la kembung kena pakai bomoh.. Tapi dorang cakap Eishal kena sarap.. Bomoh tu dengar perut Eishal cakap sarap tu dah banyak.. Dye pown mintak air untuk dibuat ubat.. Dalam air tu dye letak geliga dengan serbuk-serbuk kayu campur air rebusan daun-daun lepas baca-baca dekat air tu dye suruh bagi Eishal minum.. Dalam kepala otak mama dok pike macam mana la tak nak bagi Eishal minum air tu sebab geliga yang dye guna tu pelik-pelik.. Telur cicak la, geliga siput, geliga ular dan yang entah apa-apa lagi.. Mama tak berani bagi Eishal minum takut jadi saket laen pulak.. Yela airkan bahaya untuk baby bawah 6 bulan nie tambah dengan benda-benda pelik..Tokma letak air tu dalam botol susu dan bagi kat Eishal.. Dalam hati mama tenga bedoa banyak-banyak jangan la Eishal minum air tu.. Eishal pown macam tawu-tawu je apa yang mama fikir sebab Eishal tak minum pown air tu.. Lega sangat-sangat mama rasa masa tu.. Cuma malam tu Eishal menanges kuat sangat sebab Eishal macam dah mengantuk sangat-sangat tapi tak boleh tidur.. Maybe sebab perut Eishal tak selesa kot.. Esoknya pagi-pagi mama call ibu bagitawu Eishal saket.. Mama siap nanges-nages lagi sebab risau..Ibu bagi mama duwet suruh bawak Eishal pergi klinik.. Punya la lama mama menanges sebab risaukan Eishal sampai mama tetdow.. Petang tu dalam pukul 3 petang tokma kejut mama bagitawu nak bawak Eishal pergi klinik.. Tokma serba salah sebab tengok mama menanges teruk.. Dekat klinik doctor bagitawu Eishal kembung.. Lepas bagi ubat Eishal ok la doctor tu cakap.. Lepas dengar tu lege sangat-sangat mama rasa.. Balik rumah lepas bagi ubat dengan sapuminyak yuyi Eishal terus kentut dengan sendawa banyak kali.. 3 hari lepas tu Eishal dah ta kembung lagi.. Terima kaseh Ya Allah..

0 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails