Monday, August 30, 2010

Apa Nilai Kemerekaan Bagi Kau, Bangun!!

picture credit andyhowtt

Salam 1 Malaysia.. Besok kita akan menyambut Hari Kemerdekaan kali ke-53 tapi kenape ye Merdeka tahun nie aku xterase pown kemeriahannye macam tahun-tahun yang sebelum nie.. aku xnampak langsung pown inisiatif kerajaan kita dan rakyat untuk sambutan bulan kemerdekaan negara untuk tahun 2010 nie.. kosong, hambar, tawar je aku rase tahun nie.. dekat tv pown iklan-iklan dah xbanyak macam dulu, cerita-cerita patriotik, lagu-lagu lagilah aku rase boleh dikire pakai jari je bape kali diputarkan sehari dekat tv-tv dan dicorong-corong radio.. tapi nak salahkan sesiapa pown xboleh jugak mungkin sebab bulan Kemerdekaan kali nie serentak dengan bulan puase so sambutan Kemerdekaan tahun nie tak berapa meriah.. tapi tu bukan alasan ok.. bagi aku tak kire la bile mase pown rase patriotik dan rase cinte pada negara tu perlu ade.. aku tengok budak-budak sekarang nie kalau tengok cerita-cerita patriotik atau dengar lagu-lagu patriotik dah mencebik.. xcool katenye.. kalau disuruh hargai pengorbanan orang dulu-dulu macam-macam alasan yang dibagi.. benda yang lame jangan dikenang.. mane rase cinte kite pada negara??bagi aku jangan mase bulan kemerdekaan je pasang lagu sane pasang lagu sini, bakar mercun sane bakar mercun sini.. tapi bile tarikh 31 Ogos dah berlalu tade sape pown yang peduli.. apa yang kita taw tahun depan ade lagi.. cube la kite bayangkan yang suatu hari negara kita dah tak merdeka lagi macam mane?? nak ke kita jadi macam negara Thailand sekarang?? yang dulu hebat lansong tak pernah dijajah tapi sekarang hampir hancur musnah ditangan rakyat sendiri?? nak ke kita jadi macam Indonesia yang dah merdeka selama 65 tahun tapi rakyat dye sekarang masih hidup seperti zaman penjajahan dulu.. macam tu yang kite nak.. macam tu ke kita nak hidup?? atau kite sendiri nak biarkan peristawa 16 Mei berulang lagi?? aku tak nak hidup macam tu.. aku harap kite semua cepat-cepat bangun dari mimpi yang indah untuk mempertahan realiti yang kite ada.. jangan sampai sejarah berulang lagi cukuplah kite ambil sejarah sebagai peringatan.. hargailah apa yang kita ade.. hasil peninggalan dari mereka yang dulu.. hargailah semuanye sebelum terlewat, sama-sama kite pertahankan apa yang kite ada tak kire kaum,budaya atau agama.. mari bangun bangun bangun!! sebab kita masih belum terlewat..

Lagu : Bangun
Artis : The A.C.A.B

Cuba renungkan hari ke hari
Malapetaka disana sini
Bencana datang dan juga pergi
Tapi pastikan kembali lagi
Kita masih di awang awangan
Berkhayal dengan kemewahan
Hasil usaha peninggalan
Mereka yang telah kita lupakan

Entah apa yang akan terjadi
Bila bencana melanda nanti
Tiada siapa yang peduli
Dalam hidup kita hari ini
Jangan nanti di suatu hari
Menyalahkan sesama sendiri
Bila merdeka tiada erti
Sesalan tiada berguna lagi...

Jangan mudah engkau berkata
Dunia hanya sementara
Untuk kau mundur dan leka
buat selama-lamanya
Jangan nanti di suatu hari
Menyesali apa yang terjadi
Kerana engkau masih bermimipi
Di siang hari...

Bangun..dari tidur
Bangun...orang timur

p/s ~ MERDEKA MERDEKA MERDEKA.. aku teringin nak rase macam mane orang-orang dulu sambut hari kemerdekaan..

2 comment:

Shafika Syuhada Rosli said...

setuju. diorang skang neh terlalu take for granted. secara zahir, memang kita dah terlps dari penjajah . minda ?

umairaharis said...

tu lah xtaw sampai bile..
yg taw nk seronok je keje..
bile dah ilang ape yg ade baru nk tenganga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails